Beskrivning: Utveckla en enkel algoritm som hittar den kortaste vägen mellan två punkter på en karta, antingen genom att använda en gridbaserad metod eller genom att utforska olika rutter (kan baseras på Dijkstras algoritm för en mer avancerad version).
Syfte: Introducerar eleverna till grundläggande koncept inom grafteori och algoritmer för vägsökning.
2. Lagerhanteringssystem
Beskrivning: Skapa ett enkelt lagerhanteringssystem där algoritmen hjälper till att organisera och hitta varor effektivt. Det kan inkludera funktioner för att lägga till, ta bort, och söka efter varor i lager.
Syfte: Hjälper eleverna att förstå vikten av datastrukturer som arrayer och listor samt algoritmer för sökning och sortering.
3. Enkel Textanalys
Beskrivning: Utveckla en algoritm som analyserar en text för att hitta det mest frekventa ordet, räknar antalet meningar, eller bedömer textens läsbarhetsnivå.
Syfte: Introducerar grundläggande koncept inom stringmanipulering och statistik.
4. Schemaläggning av aktiviteter
Beskrivning: Skapa ett program som hjälper användare att schemalägga aktiviteter under dagen utan tidskonflikter. Algoritmen kan använda sig av prioriteringar och tidsluckor för att organisera aktiviteterna.
Syfte: Lär ut grundläggande algoritmer för beslutsfattande och tidsplanering.
5. Enkel Bildbehandling
Beskrivning: Utveckla en enkel algoritm för bildbehandling, som att ändra bildens ljusstyrka eller kontrast, eller att applicera ett enkelt filter som en gråskalekonvertering.
Syfte: Introducerar konceptet av pixlar och arraybearbetning, samt ger en inblick i hur bilder kan manipuleras med kod.